Grunt to bunt!

Temat: Reklama firmy Granitex
Iwona/WhiteD/Klich pisze:


może firma Granitex pragnie zapoczątkować nową modę - kupowania
nagrobków na zapas... ciekawe kiedy zaczną reklamować trumny (na wymiar
oczywiście)...


to nic nowego, kupowanie sobie tego "na zaś"
za zycia jeszcze ludzie chca wiedziec, jak bedzie ich nagrobek wygladal,
bo ma sie im podobac i tyle
po smierci i tak to im nie robi, no ale...
jeden chce prosty, drugi skosny, trzeci z rzeźbą...

a jeszcze pytanie  gdzie ta reklama byla?

a pare dni temu jedna firma "reklamowala sie" (tzn ja reklamowali) w
jakis newsach, bo ma w ofercie trumny z motywami graficznymi
a ludzie sie czepiaja tylko do motywu jp2


Źródło: topranking.pl/1753/reklama,firmy,granitex.php


Temat: motyw śmierci w renesansie i młodej polsce
motyw śmierci w renesansie i młodej polsce
mój temat brzmi: motyw śmierci w literaturze i sztuce(średniowiecze, renesans
i młoda polska). i mam problem ze sztuką. znacie jakieś obrazy rzeźby
przedstawiające śmierć z okresu odrodzenia i mł Pol.? a jakis obraz
ilustrujący taniec śmierci, bo większość to z baroku pochodzi..:/.. Jaki
proponowalibyście podkład muzyczny?
pozdr i dziękuje za pomoc
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,417,21326276,21326276,motyw_smierci_w_renesansie_i_mlodej_polsce.html


Temat: Motyw śmierci w rzeźbie, malarstwie i literaturze.
Motyw śmierci w rzeźbie, malarstwie i literaturze.
Mam pytanie w zwiazku z tematem. W pracy uwzgednilem takie utwory
jak: Rozmowa Mistrza Polikarpa ze smiercia, Krotkosc zywota,
Padlina, Dzuma. Poza tym 3 obrazy i 2 rzezby.
Czy ktos moze wie, jakich pytan moge sie spodziewac ze strony
komisji egzaminacyjnej? Jezeli chodzi o temat u utwory.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,417,78880935,78880935,Motyw_smierci_w_rzezbie_malarstwie_i_literaturze_.html


Temat: Motyw śmierci w rzeźbie, malarstwie i literaturze.
2 pytania standardowe pojawiają się zazwyczaj:Dlaczego wybrałeś taki
temat prezentacji i W jaki sposób literatura przedmiotu pomogła ci w
przygotowaniu prezentacji? Poza tym , np.:
1.Porównaj sposób podejścia bohaterów literackich do śmierci na
przestrzeni wieków - tu mogą wskazać ci konkretnych, których
omawiałeś.
2. Jakie widzisz podobieństwa i różnice w sposobie przedstawiania
motywu śmierci w literaturze i sztuce na przestrzeni wieków? - tu
też mogą wskazać konkretne tytuły
3. Za pomocą jakich środków malarskich przedstawiony został motyw
śmierci w zaprezentowanych przez ciebie obrazach - podobne pytanie
odnośnie rzeźby
4. Który obraz śmierci ukazany przez ciebie w lit. i sztuce jest
bliski współczesnemu człowiekowi?
5.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,417,78880935,78880935,Motyw_smierci_w_rzezbie_malarstwie_i_literaturze_.html


Temat: Ustny polski-prezentacja
Ustny polski-prezentacja
Moim tematem jest motyw śmierci.

Wedlug Was, jakich pytan ze strony komisji moge sie spodziewac?

Chodzi mi glownie o takie ogolne pytania do samego tematu, ale takze
o te pytania do np. obrazu czy rzezby.

Np. Jakich srodkow malarskich autor uzyl....itp.
Albo: Ktory obraz jest najblizszy wspolczesnemu czlowiekowi?

Co jeszcze?
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,417,79474023,79474023,Ustny_polski_prezentacja.html


Temat: Pamięci Żydów z Częstochowy
Pamięci Żydów z Częstochowy
"Podając się za murarza, jako jedyny z transportu uniknął natychmiastowej
śmierci i został skierowany do Sonderkommando. Otrzymał numer 937. Pracował w
sortowni, gdzie wśród przedmiotów, należących do zamordowanych rozpoznał
ubrania swoich dwóch sióstr. Jednym z jego obowiązków było też strzyżenie
włosów Żydówkom, idącym do komór gazowych. Zapamiętał nazwisko i twarz jednej
z kobiet – 20-letniej Rut Dorfman. Jej wizerunek po latach stanie się częstym
motywem jego rzeźb. 2 sierpnia 1943 r. uczestniczył w buncie i wraz z ok. 200
więźniami uciekł z obozu. Był jednym z 68 członków Sonderkommando Treblinka,
którzy przeżyli wojnę, a 2003 r. jednym z czterech ostatnich żyjących.
Przedostał się do Warszawy, gdzie się ukrywał, a w 1944 r. wziął udział w
powstaniu, walcząc w szeregach batalionu "Ruczaj". Za męstwo otrzymał order
Virtuti Militari. Po kapitulacji powstania walczył w partyzantce."

To sa slowa swiadkow.

_________________________


I nie rozrabiaj.


Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,55,94433463,94433463,Pamieci_Zydow_z_Czestochowy.html


Temat: idol scana
.


Podając się za murarza, jako jedyny z transportu uniknął natychmiastowej śmierci
i został skierowany do Sonderkommando. Otrzymał numer 937. Pracował w sortowni,
gdzie wśród przedmiotów, należących do zamordowanych rozpoznał ubrania swoich
dwóch sióstr. Jednym z jego obowiązków było też strzyżenie włosów Żydówkom,
idącym do komór gazowych. Zapamiętał nazwisko i twarz jednej z kobiet –
20-letniej Rut Dorfman. Jej wizerunek po latach stanie się częstym motywem jego
rzeźb.

A teraz od Niemcow jeszcze kase bierze,no i kocha Niemcow strasznie ach jak kocha.

>.
Pozdrawiam
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,13,102646300,102646300,idol_scana.html


Temat: Literatura popularna w natarciu
emka_1 napisała:

w poście
> wątkodawczym była mowa o szkodliwości działalności pisarzy w rodzaju
chandlera
> ,
> którzy nobiltują gatunek smieciowy/ popularny/klasy c d e itd, oraz
przywołanie
> cytatu o rzeźbie ze śmieci.
> na pytanie czym są te śmieci nie uzyskałam odpowiedzi. przez analogię do
> cytowanej rzeźby, śmieci są tworzywem. czyli albo mamy na myśli śmieć -słowo ,
> które jest tworzywem literackim, albo ewentualnie możemy uznać za smieć
> -tworzywo fabułe, intrygę książki. w obu przypadkach z tworzywa śmieciowego
moż
> e
> powstać dzieło.

odpowiedź: fabuła, intryga, typ bohatera, ograne w danym gatunku motywy pełnią
w popkulturowych produkcyjniakach określoną funkcję - nie męczą czytelnika, bo
odpowiadają na jego potrzebę łatwej, przewidywalnej, zmakdonaldyzowanej
rozrywki. Wymagania są ściśle określone, redaktorzy tną wszystko, co nie
przystaje do sztancy. Pewien typ odbiorcy chętnie poddaje się mechanicznie
fabrykowanym wzruszeniom, reaguje jak pies Pawłowa.
Np. facet w kapeluszu i prochowcu z postawiomym kołnierzem, popijający whisky w
barze przy piątej alei, parę kroków od swojego biura - taki obrazek oznacza
samotnego detektywa, który za chwilę ruszy do straceńczej walki z oprychami i
skorumpowaną machiną urzędniczą. Czytelnik tego się spodziewa i nie może zostać
zawiedziony, redaktorzy już o to zadbają. A, że to banialuki, rodzaj lekturowej
masturbacji (nie moje określenie;-)), nic nie szkodzi. Klient Nasz Pan. Chce
śmiecia - będzie miał śmiecia. W tym momencie odzywa się adwokat
kiczu: "Chandler jest śmieciem!? Pisał przecież dla brukowych magazynów, a
docenili go w końcu Hemingway, Faulkner i wielu innych. Skoro Chandler mógł w
tej konwencji tworzyć wartościową literaturę, inni też mogą." A ja twierdzę, że
konwencja jest martwa i nic naprawdę wartościowego w niej już nie powstaje i
nie powstanie. Co najwyżej jałowe w sumie gry z samą konwencją. Udowadniać tego
na forum nie będę - pisałbym, pisałbym i zanudził w końcu czytelnika na śmierć.
Można się ze mną co najwyżej nie zgodzić:-)




Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,151,11690059,11690059,Literatura_popularna_w_natarciu.html


Temat: Pomnik dzieci nienarodzonych
Pomnik dzieci nienarodzonych
Z rzeczpospolitej

W pracowni rzeźbiarza Marka Kosa powstaje teraz postument pomnika
DAREK GOLIK
Matka Boża ogarniająca ramionami dzieci to główny motyw pomnika, który stanie
w Dniu Wszystkich Świętych na grobie nienarodzonych przy kościele św.
Katarzyny.
Rzeźbę podarowali wiosną włoscy księża. Teraz w pracowni rzeźbiarza Marka
Kosa wykonywany jest specjalny postument.
- Nagrobek przedstawia Madonnę bez twarzy przytulającą do siebie dzieci.
Twarze maluchów też są jakby puste, bez oczu, ust -mówi artysta. -Rzeźba
wykonana jest z białego tworzywa przypominającego syntetyczną żywicę. Wraz z
piaskowym postumentem będzie miała ok. 1,5 metra wysokości.
1 listopada ks. Józef Maj, proboszcz parafii św. Katarzyny na Służewcu,
poświęci pomnik. To właśnie ksiądz Maj wraz z Fundacją Nazaret urządził rok
temu pierwszy w Polsce zbiorowy pogrzeb dzieci zmarłych w wyniku poronień i
tuż po urodzeniu. Pochowano wówczas kilkadziesiąt ciał - najmłodszy płód był
10-tygodniowy, najstarszy miał 20 tygodni.
-To był ewenement na europejską skalę, informacja o pogrzebie tych maleńkich
dzieci była nadawana w Radiu Watykańskim w kilkudziesięciu językach -
opowiada ksiądz Maj. - Odzywali się potem entuzjaści pomysłu, ale były i
głosy sprzeciwu. A przecież prawo kanoniczne przyjęte w latach 80. zezwala na
pochówek płodów i dzieci, które zmarły po porodzie, nawet jeśli nie zostały
ochrzczone.
Ksiądz Maj dodaje, że rzeźba podarowana przez włoskich księży była odzewem na
nietypowy pogrzeb. Grób na Służewcu ma szansę stać się miejscem odwiedzin
rodziców, którzy utracili dzieci przed narodzeniem.
- Symboliczny pomnik nagrobny dzieci, które zmarły w wieku płodowym, to dobry
pomysł - ocenia psycholog Izabela Barton-Smoczyńska, autorka książki "O
dziecku, które odwróciło się na pięcie" poświęconej przeżywaniu żałoby po
śmierci dziecka. - Najlepiej byłoby, gdyby mama przychodziła na grób własnego
dziecka, ale często nie jest to możliwe. Ale i pod taki symboliczny pomnik
będzie mogła przyjść, zapalić światełko, porozmawiać z dzieckiem. To też
dobra terapia.


Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,39386,50515353,50515353,Pomnik_dzieci_nienarodzonych.html


Temat: POSZUKIWANY/////POZUKIWANA
POSZUKIWANY/////POZUKIWANA
poszukuje plastyka, studenta asp czlowieka jednym slowem ktory zna sie na
sztuce, malarswie rzezbie i ktory bedzie w stanie pomoc mi z tematem "motyw
smierci w sztuce". bardzo wazne
pozdrawiam
:)))
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,17,21483737,21483737,POSZUKIWANY_POZUKIWANA.html


Temat: oczy szeroko zamknięte


----- Original Message -----
From: "melisa" <aleksandra.mair@wp.pl
To: <pl-hum-poe@newsgate.pl
Sent: Saturday, January 10, 2004 11:05 PM
Subject: oczy szeroko zamknięte

oczy szeroko zamknięte
------------------------------

w świecie gdzie istnieją tylko myśli
nie ma rzeczy namacalnych
widzę tylko to co chcę widzieć
mogę robić co zechcę

Rembrandt Van Eyck Rubens Lorrain
potrafili przeobrazić świat rzeczywisty
w świat do życia
świat jaki nie istniał
i nigdy istnieć nie będzie
nie potrafimy oczu oderwać
tak bardzo jest życiodajny

monstrualne rzezie Breugla
przerażające piekło Boscha
nawet masakra na wyspie Chios Delacroix
są zachwycające

wielką i zbawienną rzeczą
umieć przeobrazić zbrodnię
w dekoracyjny ornament
balsam dla oczu

miasto Delfy choć nigdy nie istniało
jest stokroć bardziej realne
niż wszystkie obejrzane miasta świata
żadna brzoskwinia ani pomarańcza
nie miała tej głębi światła i koloru
co owoce spod pędzli Holendrów

wielkie dzieła sztuki to prawdziwe akumulatory
wielkie ładowarki dla milionów spragnionych słodyczy
złoty wosk chroniący od powiewu śmierci

--


Dyskusja nad takim wierszem świadczy o poziomie czytelników (z reguły nie
bez wyjątków okazał się wysoki). Ja też spróbuję. Spróbuję przekazać swój
sposób widzenia wszystkiego, wyrazić pretensje do życia i świata,
zrealizować swoją misję walki z nieuctwem, głupotą i chamstwem, prowadzić
jak zwykle kampanię o poziom sztuki i poziom dyskusji ;-)

Wiersz jest zły, bo nie wykorzystuje do końca tego, co w nim dobre.

Jest w nim potencjał - niebanalna próba potraktowania opisu światła i owoców
jako równie wspaniałych co opis rzezi i piekła. Stąd wcale nie
socrealistyczna teza, że we śnie, w który nas wprowadza sztuka, zarówno
konwencjonalne piękno i dobro, jak konwencjonalnie pojęta brzydota i zło -
mogą mieć szczególną wartość (piękno i dobro w innym, "wyższym" znaczeniu).
I jeszcze można traktować wiersz jako manifest wolności (nie twórcy, lecz
odbiorcy sztuki - dlaczego wszyscy dyskutanci zignorowali pierwszą zwrotkę?
Przecież ona pokazuje, że to odbiór sztuki, samodzielny i niezależny od
treści tej sztuki, jest ważny.) Aktywność odbiorcy to temat wiersza.
Gloryfikowana w prowokacyjnie banalny sposób. Prowokacja, bo takie banalne
peany pisze się zwykle na cześć twórcy, a nie odbiorcy. Tymczasem tutaj jest
odwrotnie.

Pierwsza zwrotka jest prowokacją tym silniejszą, że zaczyna się od banału
zahaczającego o tautologię:

w świecie gdzie istnieją tylko myśli
nie ma rzeczy namacalnych


...twierdzenie wydaje się zgubnie zbędne, jeśli przyjąć, że myśli nie są
namacalne, że są z definicji pozbawione namacalności. Ale tu by się można
zastanowić, czy chodzi naprawdę o banał? Czy sztuka jest tylko światem
myśli? Przecież można powiedzieć:
1. nie, bo wytwory sztuki, obrazy i rzeżby zwłaszcza, są oczywiście
materialne
2. nie, bo jeśli nawet chodzi o wytwory ducha istniejące "w duchu", to nie
są one jedynie myślami, lecz także przede wszystkiem uczuciami

Wiersz okazuje się zatem czymś innym. Wierszem tak naprawdę nie o sztuce,
lecz o wolności (swobodzie) myśli. Która potrafi czynić ze złego - dobre i
piękne. Odbiorca obcując ze sztuką może za pomocą myśli - przekształcić swe
uczucia.

W klimat snu wprowadza tytuł - a raczej jego znaczenie, jeśli się wczytamy i
oderwiemy od skojarzeń literackich i filmowych. Chodzi - tytuł jeszcze
banalniejszy niż niby zerżnięty cytat - o "sen na jawie". Sztuka to sen na
jawie - marzenie na jawie, w dodatku szczególnego rodzaju.

I ieszcze jedna wypowiedź w ramach misji dziejowej:

Akumulatory - metafora ta nie brzmi wobec podniosłego tonu pporzednich
zwrotek, a poza tym ja jej nie zrozumiałem! Natychmiast i nieodwołalnie
skojarzyła mi się z ciężkim akumulatorem samochodowym, ładowanym z gniazdka
przez przypięty krokodylkami przewód, a nie ze zgrabną ładowarką maleńkiego
telefonu komórkowego. Zwłaszcza, że ten wosk na końcu kojarzył się z takim
czymś żóltym, uszczelniającym zawory rzeczonego akumulatora.

Choć wosk powinien się kojarzyć z balsamem dla oczu (motyw-powtórzenie,
przecież wiersz ma potencjał, nie jest aż tak amatorski).

No bo jak tak można? Ładowarki telefoniczne gaszące pragnienie milionów
ludzi? W dodatku pragnienie zaznania słodyczy (słodkozłotego wosku)?

Jeszcze pytanie od ignoranta:
o jakie Delfy (miasto) chodzi? Mnie się to kojarzy jedynie z wyrocznią
delficką na jednej takiej wyspie...

Marek P.


Źródło: topranking.pl/1510/oczy,szeroko,zamkniete.php